/ Daily / Livet som au pair /

sanningen

Idag har det gått prick en månad sedan jag landade på Svensk mark. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det för det har varit väldigt mycket upp och ner. Första dagarna var såklart väldigt roliga när man fick träffa alla igen som man saknat så mycket och göra alla grejer man saknat att göra, äta allt gott man saknat att äta osv, ja ni fattar.. Sen kom dippen som jag faktiskt varit inställd på skulle komma, när allt i Sverige kändes deppigt och tråkigt. Vädret var dåligt, det finns inte ens hälften så mycket saker göra, det är inte vacker natur vart man än tittar, man lyxar inte till vardagen på samma sätt med restaurang, café besök och shopping, jag träffar inte längre vänner varje dag och allt det där som man blivit så van med. Det kändes bara riktigt tungt och allt jag ville var på ett sätt att åka tillbaka..
 
Sen blev det bättre, som det alltid blir när man får vänja sig lite.. Det är en sådan extrem omställning att flytta tillbaka från Kalifornien till lilla Luleå och helt byta livsstil, umgänge, kultur och omgivning igen. Även om jag har bott här hela mitt liv och borde känna mig trygg och van vid allt här så känns det på något sätt som att detta inte längre är mitt hem till 100%. Något saknas liksom.. Jag passar inte in i min gamla roll här längre som jag hade för 14 månader sen. Om det är för att jag har förändrats som person eller om det är något här som har förändrats vet jag inte riktigt än. Kanske är det bara för att jag insett att det finns så mycket mer där ute i världen som jag hellre vill uppleva. Men det finns positiva saker också.. Jag älskar mitt jobb, det är så himla roligt att vara tillbaka. Jag älskar att känna mig "fri".. Jag bor inte längre under någon annans tak där jag behöver följa någon annans regler. Jag älskar att jag inte längre är au pair. Haha, det låter hemskt men mot slutet var jag faktiskt less. Det kunde vara rätt tungt psykiskt även om det också varit mitt bästa jobb någonsin. Saknar barnen fruktansvärt mycket men jag saknar inte att "arbeta" för dem om man säger så. Jag älskar att få sova i min egna säng igen som är världshistoriens skönaste. Jag älskar att ha så nära till min släkt igen som jag knappt haft kontakt med på hela året. Ja, såna där saker..
 
Livet i Sverige är alltså helt okej. Med lite sommarvärme på det blir det nog mer än okej. Hoppas jag. För just nu känns det om jag ska vara hundra procent ärlig, rätt tungt. Jag känner mig väldigt ensam, fastän jag egentligen har massa fina människor runt omkring mig. Det blev kanske inte riktigt som jag tänkt mig att det skulle bli att komma hem och jag har inte heller pratat om det med risk för att framstå som extremt negativ eller att någon av mina nära ska ta det personligt.. Jag trodde dessutom att jag skulle känna mig proppfull på nya upplevelser och klar med resande för ett tag framåt efter detta år, men som många varnat mig för så vill jag istället bara ha mer. Jag vill testa att bo på andra platser, jag vill få ännu fler upplevelser i bagaget, jag vill möta ännu mer nya människor. Jag vill inte nöja mig med att bo i staden jag växt upp i, jag vill ut i världen, eller åtminstone Sverige, medan jag har chansen. 
 
Nu låter detta inlägg säkert så himla deppigt och är det väl kanske också. Men jag vill inte låtsas som att jag svävar på rosa moln över att vara tillbaka när jag inte gör det. Jag hade väntat mig att det skulle vara jobbigt i perioder men som sagt blev det nog inte som jag hade tänkt mig ändå. Men.. snart är det sommar, och som alla vet är svensk sommar bäst, så det går åt rätt håll.
 
Det jag vill komma fram till är väl i alla fall att jag älskar Luleå och människorna här, men det räcker inte. Inte just nu. Jag vill så mycket mer med mig själv och mitt liv som jag troligtvis aldrig kommer att uppnå här. Så känner jag. 
#1 / / Sarah:

Det kanske kan vara en idé att volontärarbeta? Eller plugga någon kurs utomlands? :)

#2 / / Josefin:

Hej Elin! Jag har läst din blogg ett tag och jag var själv Au pair i Marin, i San Rafael närmare bestämt. Jag känner igen mig så i ditt inlägg, jag kände exakt samma sak när jag kom hem till Sverige. Jag kände mig så skyldig och elak mot mina vänner och min familj att jag inte var gladare över att vara hemma. Du kan läsa det här : http://nannydiaries.blogg.se/2012/february/att-komma-hem-och-att-vara-i-sverige-idag.html#comment

Nu har det gått 3,5 år sen jag kom hem (sjukt vad fort tiden går) och jag kan idag säga att jag är SÅ glad över att bo i Sverige och ha mina vänner och min familj på kramavstånd. Men jag saknar Cali och min familj. Det kommer jag alltid att göra. Det jag egentligen ville säga var att det är okej att vara ledsen och det är okej att sakna USA. Och jag lovar dig att det blir bättre med tiden. Tänk istället på att du för alltid kommer att ha en familj på andra sidan jorden som du älskar och som du kan hälsa på.

Och vet du, Sverige finns kvar. Vill du ut i världen igen. ÅK. Jag insåg ganska snabbt att jag inte var klar med resandet efter USA. Så 5 månader efter att jag kom hem från USA började jag jobba för Fritidsresor och bodde utomlands i ytterligare 1,5 år.

Vet egentligen inte vad jag ville komma med detta mer än att kanske ge lite uppmuntrade ord att det blir bättre med tiden. Men fasiken vad Au Pair livet är gött! Man kommer nog aldrig ha ett sånt soft jobb igen. Hoppas att du får en bra sommar!

Svar: Oj vad roligt att du skrev detta!!! Det är nämligen så att DIN blogg var min största inspirationskälla till att åka som au pair från allra första början. Hade jag aldrig hittat den hade jag nog aldrig ens funderat seriöst på att åka. Jag följde den slaviskt och när jag till slut sedan tog mig iväg några år senare har jag många gånger under mitt år gått tillbaka till din blogg och läst gamla inlägg för att peppa mig själv eller bara för att påminnas om hur häftigt det är att JAG lever/levde det liv som jag alltid tyckte lät så fantastiskt i din blogg. Precis det där inlägget du länkade minns jag att jag läste för länge länge sedan och undrade om jag också skulle känna på det sättet du beskrev.. Nu när jag kommit hem har jag läst det säkert 3-4 gånger för att jag känner igen mig så himla mycket och tycker att du beskrev alla känslor så klockrent. Blir så himla glad att du faktiskt hittat till min lilla blogg och tog dig tid att kommentera för under tiden du var au pair var du min idol och ditt liv i Marin var min dröm. Haha. Jag är så lycklig att det inte bara förblev en dröm utan att jag nu också upplevt allt det där fantastiska med au pair livet. TACK och kram på dig <3
Elin

#3 / / Linn:

Jag kände precis samma sak när jag kom hem från Nice förra året. Det var jättejobbigt att komma hem och Luleå kändes grått och trist.. Tungt miljöombyte och jag saknade mina nya vänner så enormt mycket - även om det var skönt att träffa alla här igen.

MEN - det blev bättre! Precis som det var en omställning att flytta är det en omställning att komma hem igen, men man vänjer sig. Sen behöver ju inte det betyda att du är klar med att resa ;). Menar bara att jag tror inte det är konstigt att du känner som du gör. :)

Svar: Tack Linn, så skönt att få höra lite peppande ord!!<3 Du har helt rätt i det du säger. Hoppas allt är bra med dig, kram kram!
Elin

#4 / / Linn:

Och förlåt för typ världens längta kommentar, hahah.

#5 / / Josefin:

Men gud vad sjukt egentligen! Och tack snälla för fina ord. Så märkligt att lilla jag inspirerade dig att åka iväg till USA. Och hur kul att du också hamnade i Marin av alla ställen? Jag har ofta tänkt när jag har läst din blogg "shit, hon lever exakt det liv jag levde med shopping i Northgate, pannkakor på Crepevine, gymmet på morgonen och utgångar på Vessel och Eastside West". Och tänk att jag var din idol, haha. Så roligt och märkligt. Tack snälla du!
Lycka till med allt du tar för dig och hoppas du finner din plats, var det än nu är i världen någonstans.
Kram,
Josefin