/ Livet som au pair /

Sweden vs The US

Saker som förvånat mig sedan jag kom hem till Sverige..
 
- Innan trafikljuset skiftar om från rött till grönt blir det GULT emellan?! Wtf. 
- Man måste visst trycka ner kopplingen när man startar en bil med manuell växellåda, annars flyger bilen framåt. Hehe. Saknar att köra automat.....
- Ingen packar längre dina matkassar när du handlar i affären. Dessutom lastade jag av dålig vana i början alla varor i en stor hög på bandet istället för i en ordentlig rad med streckkoden framåt. Hur lat blev man egentligen i USA? 
- Yoghurt och andra frukost grejer innehåller hälften så mycket socker här men smakar betydligt bättre. 
- Toaletterna är såååååå djupa och smala! Trodde i början att det var något fel på just vår toalett innan jag insåg att nä, dom ser ju faktiskt ut så överallt.
- Vi svenskar äter verkligen sås/matlagningsgrädde/creme fraiche etc. till ALLT.
- Det finns nästan inget färdigt "snacks" (alltså små mellanmål) att köpa i affärerna. I USA hade jag alltid med mig bars, fruit sticks, seaweed eller annat smått som faktiskt var nyttigt och super lätt att ha med sig när man skulle iväg en hel dag. 
- Så många gånger som jag har gått till en låda och tänkt plocka upp en ziplock påse och så finns det bara såna där jäkla fryspåsar. INTE ALLS LIKA SMIDIGT.
- Avokadon är inte lika god. Jordnötssmöret smakar inte likadant. Det finns typ 2 sorters granola och allt är SVINdyrt. Mat är inte lika roligt här.. :'(
- Kan man sakna ihjäl sig efter att äta jordgubbar hela tiden?? Dock kommer de svenska jordgubbarna vara magiskt goda när de väl kommer.
- Vägarna är pyttesmå, trafiken är nästan öde, hastigheterna är lägre och här har vi rondeller överallt (Betydligt bättre än stoppskyltar i varenda hörn!!)
- Crosstrainern på gymmet har ingen inställning för lutning eller intervaller. Jag kan alltså inte längre köra mina vanliga pass som tar död på rumpa och ben. Ville gråta när jag insåg det.
- Svenska tv-program är så jävla bra.
- Svenska killar är så mycket snyggare än amerikanska. End of story.